TEMPELHOF
Flughafen Berlin-Tempelhof was het oudste vliegveld van Berlijn. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw was Tempelhof operationeel als luchthaven. In die tijd was het al snel één van de drukste luchthavens van Europa. Na de Tweede Wereldoorlog speelde het vliegveld een vitale rol voor West-Berlijn. De Russen blokkeerden gedurende 320 dagen de route over de weg tussen West-Duitsland en West-Berlijn. De enige manier om goederen en mensen te vervoeren naar het westen van Berlijn was via de lucht. Tempelhof werd de locale schakel in een luchtbrug die door de Amerikaanse Geallieerden opgezet werd.
Inmiddels is Tempelhof gesloten als luchthaven. Dit na een referendum waarbij er te weinig tegenstanders stemden om de luchthaven open te houden, Op 30 oktober 208 vonden de laatste vluchten plaats. Tegenwoordig vormen het immense terminalgebouw en het terrein met landingsbanen een toeristische attractie. Het is een tijdelijk stadspark waar het beton zich heel goed leent voor fietsen, rollerskaten en andere activiteiten. Er worden ook regelmatig evenementen georganiseerd.
Geschiedenis
De geschiedenis van Tempelhof begint met de opkomst van de luchtvaart van Duitsland. In eerste instantie begon de luchtvaart van Duitsland in Johannisthal dat vanaf 1909 werd gebruikt als vliegveld. Na de Eerste Wereldoorlog vertrok vanaf deze luchthaven de eerste commerciële vlucht. In begin van de jaren twintig van de vorige eeuw verloor Johannisthal de belangrijke functie als centrum van de Duitse luchtvaart toen er een luchthaven werd ontwikkeld dat dichter bij Berlijn lag. Het Tempelhofer Feld werd de nieuwe locatie voor de luchthaven van Berlijn. Hiermee kreeg dit veld ook een nieuwe functie. Voorheen werden hier militaire parades gehouden die nu plaats moesten maken voor vliegtuigen. Ook voor een picknick konden de inwoners van Berlijn hier niet meer terecht.
Het aantal passagiers dat vloog via Tempelhof groeide gestaag. In een periode van tien jaar ging het aantal passagiers van 32.000 in 1926 naar 220.000 in 1936. Het was dan ook één van de drukste luchthavens ter wereld waar maar liefst tien vluchten per dag vertrokken. Dit was mede te danken aan het Hitler-regime waarvoor de luchtvaart een belangrijke uitstraling had. Als onderdeel van het ‘Generalbebauungsplan für die Reichshauptstadt’ uit 1938 werd de luchthaven grondig verbouwd en uitgebreid. De luchthaven maakt deel uit van de grote herontwikkeling die in 1950 had moet resulteren in een nieuwe Duitse hoofdstad, Germania. Gelukkig heeft het nooit zover mogen komen. De nieuwe luchthaven was voor die tijd wel een enorm complex geworden dat moest bijdragen aan het aanzien van het regime. De luchthaven had dan ook een brede functie, zo moest het ook een belangrijke plaats worden waar de macht van het Derde Rijk getoond moest woerden doormiddel van vliegshows waar tienduizenden mensen als publiek moesten kunnen kijken. De luchthaven zoals Hitler deze voor ogen had is nooit geheel afgebouwd.
Na de oorlog kwam er een blokkade van West-Berlijn, waardoor via de grond de stad niet meer bereikbaar was. Gelukkig bood de luchthaven daar een oplossing voor als Luchtbrug. Van 1948 tot 1949 werd West-Berlijn zo bevoorraad waardoor de geallieerden stand konden houden in hun gebieden. Tempelhof werd weer wat gerehabiliteerd als een kwaad symbool van de Nazi’s. Tijdens de periode van de Berlijnse muur was de luchthaven een belangrijke toegang om vanaf het westen naar West-Berlijn te reizen.
Tempelhof werd weer een populaire luchthaven waar in 1998 drie miljoen passagiers passeerden. Een luchthaven zo dicht bij het centrum van Berlijn gaf echter ook veel overlast en uiteindelijk werd aan de inwoners van Berlijn de beslissing gelaten over de toekomst van de luchthaven. Middels een referendum op 27 april 2008 werd besloten om de luchthaven te sluiten en de activiteiten te verplaatsen naar ‘Luchthaven Schöneveld’. Op 25 oktober 2008 landde de laatste vlucht en het laatste vliegtuig vertrok op 30 oktober. Op 1 november 2008 sloot de luchthaven.
Tempelhof nu
Tegenwoordig heeft de oude luchthaven weer voor een deel zijn oude functie teruggekregen. Inwoners van Berlijn kunnen er weer picknicken in de het stadspark dat de voormalige luchthaven tegenwoordig is. De naam is weer Tempelhofer Feld, maar natuurlijk zijn de restanten van de luchthaven niet uitgewist. Ook hier heeft een referendum aan bijgedragen, waar een meerderheid wilden dat het erfgoed bewaard bleef. Het park is maar liefst 380 hectare groot en daarmee het grootste van Berlijn. De oude tarmac biedt een prima locatie voor mensen die graag rolschaatsen, skaten en fietsen en de grote grasvlakten bieden veel plaats om bijvoorbeeld te vliegeren of een balletje te trappen. Je kunt het park ook bekijken vanaf een Segway. Door het verleden als luchthaven is het een unieke locatie geworden. Veel ruimte in de drukke stad. Ook wordt het park regelmatig gebruikt voor concerten.
Naast sport, spel en ontspanning zijn er ook een aantal rondleidingen. Zo is er een rondleiding door het luchthavengebouw dat zeer de moeite waard is. Zo maak je kennis met de luchthaven en wordt er veel verteld over de roemrijke geschiedenis van de iconische luchthaven.
Zo bereik je Tempelhof
Het park is gevestigd aan Tempelhofer Dam in Berlin-Tempelhof. Rond de voormalige luchthaven zijn verschillende ingangen.
Via de metro zijn er verschillende lijnen die de voormalige luchthaven aandoen. Er rijden bussen richting het park. Een andere optie is om een taxi te nemen of het park met de fiets aan te doen.
Het park is gratis te bezoeken en open van 6.00 uur of 7.00 uur, afhankelijk van het seizoen. Het park sluit rond zonsondergang.